מה זה מרכזיית טלפונים?

מה זה מרכזיית טלפוניםמרכזיית טלפונים מה היא עושה? ואיזה סוגי מרכזיות קיימות בשוק?

התפתחות מרכזיות הטלפונים לאורך השנים:

מרכזיית טלפון משמשת לקישור בין שני המשוחחים בשיחת טלפון.
מרכזיות הטלפון הראשונות היו ידניות: יוזם השיחה היה מבקש ממרכזן לקשר אותו עם יעד השיחה המבוקש.

בשלב מתקדם יותר החלו לפעול מרכזיות אנלוגיות ודיגיטאליות, שבהן הקשר נעשה באמצעות חיוג מספר טלפון, ללא מעורבות של מרכזנית. עם זאת, עדיין נעשה שימוש במרכזיות המופעלות בידי אדם, בעת חיוג לארגון שבו אין מרכזייה פנים ארגונית, וכאשר מספר הטלפון הפנימי המבוקש אינו ידוע למטלפן.

מרכזיית טלפון הינה מערכת רב קווית (עם יותר מקו אחד) מודולארית הניתנת להרחבה, וכוללת תכונות מתקדמות המאפשרת שיחות פנימיות בין השלוחות ללא שימוש בקווי חוץ.

השימוש במרכזיות יעיל מאוד לפעילות הטלפוניה השוטפת בכל ארגון ואפילו בתים. המרכזייה מאפשרת ניתוב של השיחות הנכנסות באמצעות נתבי שיחות ומענים קוליים ע"פ הצורך. שיחות יוצאות על פי הגדרות מתאימות ע"פ היעד המבוקש.

המרכזיות מתחלקות ל-3 סוגים:

  1. מרכזיות אנלוגיות המשלבות קווים אנלוגיים בלבד !!!
    2. מרכזיות דיגיטאליות המשלבות קווים אנלוגיים וקווים דיגיטאליים.
    3. מרכזיות IP המאפשרות שילוב קווים אנלוגיים, דיגיטאליים ויכולות IP.מרכזיות אנלוגיות:

מרכזיות מדור התשתיות הישן המאפשרות תכונות טלפוניה מוגבלות. כאשר החיבוריות הינה לטלפונים וקווי חוץ אנלוגיים .
יתרונות:

  1. התקנה פשוטה.
  2. תשתית רגילה.
  3. מחירים זולים (הן של המערכת והן של הטלפונים).

חסרונות:

  1. קיבולת מוגבלת של קווים ושלוחות.2. אין חיבור למחשב (קישור אוטלוק וכיוב…)מרכזיות דיגיטאליות:

אילו הן מרכזיות אנלוגיות אשר שודרגו ליכולות דיגיטאליות לחיבור מס' קווים גדול בטכנולוגיה דיגיטאלית {PRI}, וקיבולת שלוחות גדולה כולל: אפליקציות מתקדמות, טלפונים דיגיטאליים איכותיים, שיחות ועידה רבות משתתפים, דואר קולי {השארת הודעות בתיבות קוליות}, הקלטת שיחות עם תיעוד, קול סנטרים {בקרת שיחות} ועוד..

מרכזיות IP

סוג של מערכות טלפוניה הפועלות על גבי תשתיות אחודות או כרשתות IP. בין השאר ניתן להעביר שיחות טלפון על-גבי תשתיות אינטרנט מאובטחות{תמסורת / IP VPN}, אשר ניתן לחסוך בעלויות השיחות כאילו הסניפים / האתרים המפוזרים היו מחוברים באותו מבנה / כתובת. כמו כן ניתן לחסוך בעלויות תקשורת בשיחות בינלאומיות באמצעות קווי SIP TRUNK {קווים חיצוניים בכתובת IP}.

החסרונות הנפוצים בשירותים אלו (ביחס לטלפוניה סטנדרטית) הם: יציבות הקווים ותלות באינטרנט יחד עם גיבויי אל פסק להפסקות חשמל.

טלפונית IP מעבירה קולות ודיבור ברשת האינטרנט (וברשתות IP נוספות) באמצעות פרוטוקולי תקשורת ל-VoIP‏ (Voice over IP).